O încercare de reglementare a făcut ca această vară să fie și mai călduroasă, aducându-ne din vacanțe pentru a lua parte la discuțiile despre reglementarea pensiilor private în România.
Numeroasele modificări legislative au complicat estimarea sumelor primite din pensiile de stat și a impozitelor datorate.
Având în vedere contextul demografic actual, scăderea natalității, creșterea speranței de viață și numărul tot mai mare de pensionari, sistemul de pensii private și cele ocupaționale vor avea un rol crucial în economia României, reducând presiunea asupra bugetului asigurărilor sociale de stat. Cu toate acestea, din cauza veniturilor reduse, cetățenii se sprijină mai mult pe pensia de stat pentru viitor.
Reformele frecvente ale sistemului de pensii și introducerea diverselor acte legislative între 2004 și 2020 au complicat semnificativ pentru mulți calcularea sumelor ce vor fi primite de la pensiile de stat și impozitele aferente.
Deși Pilonul II există de 17 ani, pensionarii actuali au așteptări legate de accesarea integrală a fondurilor. Fără o comunicare adecvată cu privire la reglementările plăților din pensiile private și fără campanii de conștientizare, este greu să convingem contributorii că Pilonul II este un supliment la pensia de stat. Acest lucru este complicat de scăderea natalității, îmbătrânirea populației și migrarea.
Provocările principale sunt lipsa previzibilității veniturilor la pensie și neconsiderarea costurilor de îngrijire pe termen lung și a asistenței medicale, fără indicații că regimul fiscal va suferi modificări.
Românii tendința de a prioritiza cheltuielile pe termen scurt, amânând astfel planificarea pensionării. Aproximativ o treime nu reușește să economisească. Educația financiară deficitară limitează acțiunile de corectare a dezechilibrelor financiare.
Studiile arată că terminologia specifică pensiilor private este greu de înțeles chiar și pentru consumatorii din țări dezvoltate financiar. Proiectul aflat în discuție este perceput ca fiind complex și obscur în opinia publicului.
În urma experienței noastre, este esențială claritatea în reglementările planurilor de pensii pentru a ajuta consumatorii să înțeleagă și să aleagă opțiunile adecvate. Legislația ar trebui să includă reglementări stricte de informare și acces la platforme imparțiale pentru compararea planurilor.
Proiectul de Lege actual include termeni confuzi, iar lipsa clarificărilor generează neînțelegeri între membri și beneficiari.
Pentru a reglementa plățile pensiilor private, se vor modifica Legile 411/2004, 204/2006 și 1/2020. Dacă este adoptat, proiectul va intra în vigoare la un an de la publicarea în Monitorul Oficial.
Proiectul scoate la iveală inconsistențe în alocarea fondurilor și utilizarea activelor. Sunt propuse pensii de retragere programată și viagere, dar ar putea apărea inechități între contribuabili, având în vedere caracteristicile de solidaritate și redistribuire.
Sistemul ar putea suferi din cauza lipsei ajustărilor care să reflecte contribuțiile fiecărei persoane. Piața muncii ar putea să se ajusteze astfel încât indivizii să evite sistemul de stat.
Propunem ajustări care să reflecte contribuția individuală și să permită excepții pentru circumstanțe speciale, cum ar fi problemele de sănătate.
De asemenea, reglementările ar trebui să includă informații despre managementul și comisioanele aplicate.
Dorim ca discuțiile referitoare la serviciile financiare să corespundă standardelor O.C.D.E pentru a proteja consumatorii și a promova stabilitatea financiară.
Asociația Consumers United/Consumatorii Uniți speră că propunerile vor contribui la crearea unei piețe de capital competitive, sprijinind consumatorii în realizarea unei siguranțe financiare.
Asociația se implică activ în dezbaterile legislative și protejează consumatorii de servicii financiare, concentrându-se pe categoriile vulnerabile.
O colaborare mai eficientă între asociația noastră și instituțiile statului va asigura protecția și incluziunea financiară a consumatorilor, reducând riscurile pe termen lung asociate cu vârsta înaintată.