
Executivul italian a dat undă verde construirii celui mai extins pod suspendat din lume, care va liga Sicilia de țărmul continental al Italiei, dând naștere unei dispute legale ce ar putea întârzia proiectul, demarat de antici romani, conform Reuters.
Sub auspiciile prim-ministrului Giorgia Meloni, aprobarea definitivă pentru podul ce traversează strâmtoarea Messina a fost acordată miercuri, fiind alocate 13,5 miliarde de euro pentru acest proiect discutat de mai mult de jumătate de secol.
„Nu contează dacă îmi oferă triple suma casei mele; pentru mine, peisajul este esențial. Strâmtoarea Messina merită apărată,” a declarat Mariolina De Francesco, o rezidentă în vârstă de 75 de ani din Messina, Sicilia.
Pentru construcția podului de 3,7 km și a infrastructurii aferente, peste 440 de imobile vor fi expropriate în Sicilia și Calabria.
„Avocații noștri vor acționa pentru a suspenda proiectul. Este garantat,” a afirmat De Francesco, a cărei locuință se află aproape de unul dintre turnurile de 399 de metri ale podului.
Ministrul Infrastructurii, Matteo Salvini, a anunțat că lucrările preliminare vor demara în septembrie-octombrie și a promis că vor exista compensații substanțiale pentru proprietarii afectați, cu finalizarea vizată pentru anul 2032.
Compania Messina Strait, responsabilă cu proiectul, se pregătește pentru un proces judiciar. „Procesele ne fac să pierdem timp,” a declarat directorul executiv Pietro Ciucci pentru La Stampa.
Plângere la Uniunea Europeană
Organizațiile ecologiste au depus o plângere la Uniunea Europeană, subliniind riscurile asupra ecosistemului local.
Zona Torre Faro din Messina include o rezervație naturală, iar Calabria este vizibilă de pe mal.
Comitetele „No Bridge” susțin că valoarea ecologică și riscurile seismice fac zona nepotrivită pentru construirea podului. De asemenea, se îngrijorează cu privire la lungimea duratei de execuție a lucrărilor și zgomotul generat.
Compania Messina Strait susține că podul va fi rezistent la cutremure puternice și nu va fi construit pe falii active, promițând măsuri de protecție pentru habitatele locale.
Susținătorii proiectului, conduși de consorțiul Eurolink și Webuild, afirmă că podul va impulsiona economia regiunii subdezvoltate.
„Podul ar putea deschide oportunități pentru tineri și ar putea aduce schimbări în Sicilia, unde preferăm conservarea tradiționalului,” a afirmat Giuseppe Caruso, de 71 de ani.
Autoritățile promit măsuri severe împotriva mafiilor implicate în proiect. Regiunea este cunoscută pentru organizațiile criminale Cosa Nostra și ‘Ndrangheta.
Guvernul ia în considerare să clasifice investiția în pod ca fiind o cheltuială de apărare, pentru a ajuta Italia să îndeplinească obiectivele NATO privind bugetele pentru apărare.
1.000 de persoane riscă să rămână fără case
Exproprierile vor fi efectuate treptat, odată cu avansarea lucrărilor. Se estimează că în jur de 1.000 de persoane ar putea fi afectate, activiștii subliniind posibila încălcare a legislației UE în domeniul achizițiilor publice din cauza creșterii costurilor.
„Suntem supuși statului de drept în UE, astfel că și guvernul trebuie să respecte aceste reguli,” a declarat avocatul Antonio Saitta, reprezentând cetățenii din Messina.
Compania Strait of Messina a precizat că majorarea costurilor, de la 8,5 miliarde în 2011 la 13,5 miliarde acum, se datorează scumpirii materialelor de construcție.
Saitta a menționat că principalul mod de a opri proiectul este depunerea unui apel până la finele lunii octombrie la o instanță administrativă împotriva deciziei guvernului.
Gianluca Maria Esposito, profesor de drept administrativ la Universitatea Sapienza din Roma, a explicat că interesul public are prioritate față de cel privat și că oprirea proiectului ar fi o sarcină dificilă.
„Cetățenii au dreptul la despăgubiri, dar nu pot solicita daune suplimentare sau să se opună implementării proiectului,” a concluzionat el.