Platforma online Booking.com se află în fața unui litigiu colectiv inițiat de mai mult de 10.000 de hoteluri din Europa, care acuză site-ul de rezervări că a modelat piața în propriul său interes timp de 20 de ani, conform unei relatări de la The Guardian. Asociația Hotelurilor, Restaurantelor și Cafenelelor din Europa (Hotrec), care reprezintă sectorul din UE, a extins termenul pentru hotelierii care doresc să se alăture procesului până la 29 august, datorită interesului crescut. Acest demers beneficiază de sprijinul a 30 de asociații naționale de hoteluri, inclusiv din Regatul Unit.
„Peste 10.000 de hoteluri s-au alăturat deja inițiativei paneuropene pentru a solicita despăgubiri pentru pierderile financiare suferite din cauza utilizării de către Booking.com a clauzelor ilegale de «cel mai bun preț»”, a comunicat Hotrec. Asociația argumentează că aceste clauze au fost impuse hotelurilor sub amenințarea de a nu oferi prețuri mai mici pe alte platforme sau pe site-urile proprii. Hotelierii susțin că platforma din Olanda a împiedicat clienții să efectueze „rezervări gratuite”, adică să folosească serviciile Booking.com pentru a găsi un hotel și apoi să facă o rezervare direct.
„Numărul de înscrieri continuă să crească, demonstrând voința industriei de a contesta practicile neloiale”, a afirmat Hotrec. Acest proces, considerat o provocare semnificativă, vizează despăgubiri pentru perioada 2004-2024, după ce Booking.com a renunțat la clauza de cel mai bun preț pentru a se conforma Legii UE referitoare la piețele digitale. Hotrec a subliniat că acțiunea judiciară, care va fi analizată la Amsterdam, urmează unei decizii a Curții Europene de Justiție (CEJ) din 2024, care a constatat că aceste clauze încalcă legislația UE privind concurența.
„Hotelierii au suferit mult din cauza condițiilor de piață neloiale și a costurilor ridicate. Este momentul să ne unim și să cerem despăgubiri”, a declarat președintele Hotrec, Alexandros Vassilikos, condamnând „practicile abuzive în sectorul digital” din Europa.
Cum se apără platforma
Booking.com a descris acuzațiile aduse de Hotrec și alte asociații drept „incorecte și înșelătoare”, afirmând că nu a primit „notificare oficială privind un proces colectiv”. Platforma a menționat că decizia CEJ nu a concluzionat că clauzele Booking.com ar fi anticoncurențiale, ci a subliniat că acestea sunt supuse legislației UE și necesită o evaluare separată.
Compania afirmă că „angajamentul său față de concurența loială” a susținut prețuri competitive. De asemenea, un sondaj a arătat că 74% dintre hotelieri consideră că Booking.com le-a crescut profitabilitatea, având rate de ocupare mai mari și costuri de atragere a clienților mai mici. Cu toate acestea, alții au criticat metodele companiei.
„Pe măsură ce a câștigat controlul pieței, Booking a crescut comisioanele și a exercitat presiuni asupra marjelor de profit ale hotelierilor”, a afirmat Véronique Siegel, președinta secțiunii hoteliere a asociației franceze Umih, la France Inter. „Pentru o cameră de 100 de euro, hotelierul primește, în cel mai bun caz, 75 de euro, din care trebuie să plătească angajații și să investească”, a completat Siegel.
„Câștigătorul ia totul”
În ciuda tensiunilor, Booking.com rămâne crucial pentru multe hoteluri datorită vizibilității sale. Un studiu realizat de Hotrec și Universitatea din Elveția de Vest a arătat că Booking Holding domină 71% din piața europeană în 2024, comparativ cu 68,4% în 2019. Compania are o evaluare de 170 miliarde de dolari, de trei ori mai mult decât Volkswagen.
Rupprecht Podszun, directorul institutului de drept al concurenței din Düsseldorf, a declarat că Booking.com reprezintă o platformă digitală care domină un sector, stabilind o dinamică de tip „câștigătorul ia totul”. El a adăugat că procesul va fi complex și va necesita o măsurare detaliată a daunelor. „Judecătorii vor decide, iar cazul va trece prin toate apelurile, implicând costuri enorme și tot ceea ce permite legea”, a afirmat el pentru Süddeutsche Zeitung. „Este o revoltă a hotelurilor care afirmă: «Nu puteți face ce doriți cu noi»”, a concluzionat Podszun.