Uniunea Europeană și Statele Unite au purtat negocieri timp de săptămâni pentru a ajunge la un text comun. Acordul, în linii mari, se aliniază așteptărilor, dar va întârzia reducerile de taxe vamale pentru automobilele europene, conforme cu raportul publicat joi de ziarul american The New York Times, citat de Rador Radio România.
Statele Unite și Uniunea Europeană au dezvăluit joi detaliile așteptate ale unui acord comercial asupra căruia s-a ajuns la un consens verbal luna trecută, acord ce stipulează că Washingtonul va menține tarifele vamale mărite pentru vehiculele importate din cele 27 de state membre ale UE până când acestea își vor diminua taxele pe produsele industriale și agricole din SUA.
Termenii acordului, cuprinse într-o declarație comună a celor mai mari economii ale lumii cu relații strânse, au oficializat „armistițiul” anunțat în iulie pentru a evita o escaladare reciprocă în războiul comercial global inițiat de Trump.
Acel acord fusese doar o strângere de mână, iar negociatorii au continuat să lucreze la detalierea clauzelor scrise. Oficialii europeni erau dornici să obțină un document formal, sperând că acesta va implementa promisiunile Administrației SUA, protejând blocul comunitar de posibile repercusiuni.
Noua versiune publicată nu reprezintă un acord cu valoare legală, dar constituie un progres spre atingerea acestui scop.
Fondul principal rămâne constant. Statele Unite vor păstra tarifele ridicate aplicate majorității produselor importate din țările membre ale UE – o taxă instituită de Trump printr-un ordin executiv recent enactat.
Condiția impusă de SUA pentru a reduce taxele vamale la automobilele din UE
Europa va beneficia întrucât această rată se aplică unor dintre cele mai mari exporturi, inclusiv produse farmaceutice, care sunt taxate cu 15%, chiar și după aplicarea tarifelor vamale americane asupra medicamentelor externe, ce ar putea ajunge la 200%.
Trump a sugerat taxe separate pentru produsele farmaceutice la nivel global, invocând motive de securitate națională, dar conform acordului, Europa va fi scutită de aceste taxe majorate.
Situația automobilelor este mai complexă. Statele Unite nu vor reduce imediat tarifele vamale globale pentru autovehicule străine. În schimb, părților li s-a convenit ca SUA să reducă cu 15% taxele vamale după ce Europa își va îndeplini angajamentele referitoare la reducerea tarifelor pentru importurile americane.
Înainte ca taxele la automobile să fie diminuate, organizația trebuie să adopte o legislație prin care se reduc tarifele pentru produsele industriale și agricole, inclusiv carne de bizon, nuci, lactate și pește.
Amânarea ar putea nemulțumi producătorii auto europeni, ce suportă pierderi financiare din cauza tarifelor americane, care au ajuns la 27,5%.
Un oficial de la Casa Albă, sub protecția anonimatului, a menționat că Washingtonul speră la o soluție în săptămânile următoare, urmând ca tarifele să fie reduse retroactiv la începutul lunii în care UE va lua măsurile necesare.
Documentul, „un prim pas în cadrul unui proces ce ar putea fi extins în viitor”
Declarația comună constituie un pas semnificativ în negocierile îndelungate și complicate de ambele părți ale Atlanticului, în special în ceea ce privește vinurile și băuturile alcoolice. Negocierile nu au avut succes, lăsând aceste importuri supuse unei taxe de 15%. Anterior, tarifele pentru băuturile alcoolice erau zero.
Documentul evidențiază că acest acord preliminar este „un prim pas într-un proces ce poate fi extins pentru a cuprinde și alte sectoare”.
Înainte de acest armistițiu comercial, ambele părți se aflau într-un impas major, Trump amenințând să crească tarifele vamale la 30% pentru Europa, iar acest bloc regional luând în considerare măsuri de retaliere.
Partenerii europeni au obținut acorduri cerându-i lui Trump să promită investiții americane semnificative, tactică utilizată de alte țări pentru a compensa impactul tarifelor americane. Acordul implică investiții europene de 750 miliarde de dolari în energia americană, cu un plus de 600 miliarde de dolari în investițiile din SUA.
Oficial, la Bruxelles angajamentele au fost percepute mai mult ca aspirații decât ca obiective concrete, având în vedere că acestea depind de surse private necontrolate de executivul UE, respectiv Comisia Europeană. Joi, în declarația comună, oficialii din SUA și UE par să recunoască acest lucru, fără a detalia despre investiții sau condițiile impuse de Washington.
Cu toate acestea, UE și principalul său oficial, Ursula von der Leyen, au fost nevoite să facă și alte concesii către SUA pentru acest acord. Acesta a fost criticat în Europa pentru posibilele costuri implicate.
Retoric, oficialii UE au fost constrânși să reitereze afirmația lui Trump că acordul ar face sistemul comercial mondial mai echitabil, deși ei susțin că nu a fost, de la început, incorect.