Ministerul Educației și Cercetării a informat, joi, că 507 școli din România vor deveni „structuri subordonate” altor unități mai mari, datorită reorganizării rețelei școlare. Aceste instituții vor rămâne fără director și fără buget propriu. Ministerul nu a menționat care școli vor fi grupate în anul școlar următor.
Această modificare survine după ce autoritățile locale și inspectoratele școlare județene au înaintat propunerile de reorganizare, bazate pe analiza conform căreia aproximativ 850 de unități nu îndeplineau criteriul minim de elevi/preșcolari stabilit de Legea 141/2025.
În urma reorganizării, 507 unități școlare cu personalitate juridică (aproximativ 8,1% din total) devin subordonate altor unități. Reorganizarea nu implică închiderea fizică a școlilor, relocarea activităților educaționale sau desființarea posturilor, cu excepția celui de director. Școlile vor continua să funcționeze în aceleași clădiri, cu același personal și elevi, dar fără un director sau un buget propriu, acestea fiind administrate de școala subordonată.
Ministerul a permis fiecărei unități administrativ-teritoriale să aibă cel puțin o unitate cu personalitate juridică, chiar și cu reducerile aplicate. Modificarea face parte din măsurile fiscal-bugetare și programul de guvernare, având ca scop reducerea costurilor administrative și fragmentarea rețelei școlare, creând condiții pentru un proces mai eficient în ceea ce privește normele didactice.
Ministerul va efectua o analiză a funcționării rețelei reorganizate și, acolo unde va fi necesar, se vor implementa eficientizări prin colaborarea autorităților locale cu inspectoratele școlare, pentru anii școlari următori. Toate acțiunile urmăresc interesul superior al copilului și garantează o educație incluzivă de calitate, în contextul crizei fiscal-bugetare.