
Ford, care a raportat pierderi de miliarde de dolari în sectorul său de vehicule electrice în ultimele exerciții financiare, a creat o nouă platformă „universală” ce va intensifica automatizarea și va permite introducerea în 2027 a unei camionete electrice complete la un preț de 30.000 de dolari.
Producătorul a comunicat intenția de a lansa mai multe vehicule electrice accesibile la fabrica sa din Kentucky, începând cu un pick-up de medie dimensiune cu patru uși, având un preț de 30.000 de dolari, planificat pentru 2027. Un model mai mare, de asemenea complet electric, este în curs de planificare pentru 2028.
Creșterea automatizării va diminua numărul angajaților de la 2.800 la 2.200.
Compania susține că se află într-un nou „moment Model T” legat de procesul de producție. „Momentul Model T” original vizează începutul secolului XX, când Ford a revoluționat industria auto cu apariția Model T (1908) și cu implementarea liniilor de asamblare în serie (în 1913). Model T era simplu, robust, ușor de întreținut și mai accesibil comparativ cu alte automobile din acea perioadă.
Ford a dezvoltat o nouă platformă „universală” versatilă pentru diverse tipuri de vehicule: camionete, VAN-uri, SUV-uri, care va fi „software-defined”, permițând actualizări „over-the-air”.
Bateriile LFP (litiu-fier-fosfat) ale noilor modele vor oferi durabilitate, vor putea fi încărcate mai rapid și vor costa mai puțin, conform promisiunii companiei. Tehnologia de fabricație va evolua de la linia de asamblare tradițională utilizată cu Model T, la un „arbore de asamblare” cu multiple linii care se unesc la final, în loc de o bandă transportoare foarte lungă.
Noile platforme modulare utilizează cu 20% mai puține componente decât un vehicul obișnuit, cu 25% mai puține elemente de fixare și cu 40% mai puține stații de lucru în fabrică, reducând timpul de asamblare cu aproximativ 15%, conform constructorului.
Proiectul este condus de un fost inginer de la Tesla și include experți de la startup-ul AMP, care a fost achiziționat de Ford în 2024.
Ford va investi două miliarde de dolari în uzina din Louisville (Kentucky), ca parte a unui plan de investiții totalizând cinci miliarde de dolari.